Leer verhalend(er) te schrijven
(en versterk je positie als strategisch adviseur)

Hoe breng je de bezieling van je organisatie op een geloofwaardige en aansprekende manier over? Hoe verbind je medewerkers (óók als zij op afstand werken) stevig met de purpose of strategie van je organisatie? Hoe communiceer je op een geloofwaardige en pakkende manier met klanten over je waar je organisatie voor staat en gaat en versterk je de verbinding met hen? Met verhalen! En door verhalend(er) te schrijven!

Verhalen zijn je krachtigste content – online en offline. Ze hebben het vermogen ons te ontroeren, te overtuigen en te inspireren. We kunnen ze bovendien heel gemakkelijk onthouden en doorvertellen. Wie verhalend schrijft, merkt al snel dat z’n content veel meer impact heeft! Als de verhalen die je schrijft tenminste geloofwaardig en herkenbaar zijn. Echte verhalen van echte mensen, zogenaamde lived stories, zouden daarom de kern moeten zijn van iedere contentstrategie. Zulke verhalen verzin je niet, je verzamelt ze! Ze zijn er. Maar… je moet ze wel weten te vinden én goed op weten te schrijven.

Hoe kun jij verhalend(er) leren schrijven? Waar vind je de échte verhalen die prachtig illustreren hoe je organisatie het grotere verhaal waarmaakt? Hoe maak je die onderdeel van je online en offline contentstrategie? En… wat doe je met verhalen die je tegenkomt die niet in dat mooie plaatje passen? Dat zijn de vragen die centraal staan in deze live/online training Bring it to life!.

Wat leer je? 

Omdat we nog altijd in coronatijd leven, neem ik je tijdens de training Bring it to life! je vier weken lang live/online mee in de wereld van krachtige, verhalende content. Met lived stories als kern.

  • Je leert te denken vanuit het grotere verhaal van je organisatie (de missie, purpose, strategie) en je content daarop aan te laten sluiten.
  • Je leert creatief na te denken over de vraag waar de echte verhalen (lived stories) over jouw organisatie te vinden zijn.
  • Je leert deze verhalen gemakkelijk boven tafel te krijgen,
  • Je leert deze verhalen ook echt verhalend op te schrijven en te delen via een online en offline contentstrategie.
  • Je leert wat je kunt doen met verhalen die laten zien waar het nog niet vlekkeloos verloopt.
Wat is het concrete resultaat?
  • Je zit nooit meer om sterke, geloofwaardige strategische content verlegen.
  • Je kunt relevante verhalen gemakkelijk boven tafel krijgen bij verschillende stakeholders.
  • Je kunt verhalend schrijven.
  • Je kunt inzichten uit lived stories halen, waarmee je de strategie van je organisatie kunt versterken waar dat nodig is. Daarmee versterk je je eigen positie als (strategisch) adviseur.
  • Je kunt verhalen online en offline inzetten in een samenhangende contentstrategie.
Na de training beschik je over een handvol goed geschreven, geloofwaardige verhalen die zichtbaar maken waar jouw organisatie echt voor gaat en staat.
Voor wie is deze training?

Deze training is voor: iedereen die verhalend(er) wil kunnen schrijven, zich met content bezighoudt én z’n organisatie wil helpen om de missie, purpose of strategie echt waar te maken. Bijvoorbeeld als tekstschrijver, als communicatieprofessional, als marketeer of brandmanager. De training is zowel geschikt voor mensen die in een organisatie werken als voor zelfstandig ondernemers.

Er kunnen maximaal 6 mensen deelnemen aan de training.

Hoe is de training opgezet? 

De training wordt dit voorjaar live/online gegeven, met individuele (telefonische) begeleidingssessies en tussentijdse opdrachten.

  • Vier weken lang komen we 3,5 uur online bij elkaar via het betrouwbare Lifesize platform (je kunt hier eenvoudig op inloggen, je hoeft er niets voor te downloaden). Tijdens de bijeenkomsten maak je kennis met verhaal- en contenttheorie, we wisselen voorbeelden en ervaringen uit en we doen oefeningen.
  • Tussen de bijeenkomsten werk je individueel en soms in tweetallen (vanaf je eigen werkplek) aan opdrachten die aansluiten op jouw werk.
  • Tijdens de twee individuele (telefonische) begeleidingsmomenten van ongeveer een uur krijg je persoonlijke feedback en tips.

Praktische informatie

Data (voorjaar 2020): 11, 18 en 25 juni, 2 juli

Opzet:

  • 4 live/online bijeenkomsten van 3,5 uur;
  • 2 individuele (telefonische) begeleidingsmomenten van elk ongeveer een uur,
  • tussentijdse opdrachten.  

Trainer/begeleider: Annet Scheringa

Accent: Verhalende strategische content leren schrijven met echte verhalen (lived stories) als uitgangspunt.

Kosten: € 790 (inclusief materiaal, waaronder een exemplaar van het boek Eerlijk verhaal maakt van klanten fans; excl. BTW).

Veelgestelde vragen

Hoe groot is de trainingsgroep?

In deze training draait het echt om jouw praktijk. We gaan dus flink aan de slag. En doordat we elkaar door de coronamaatregelen niet in levende lijve kunnen ontmoeten, wordt hij in live/online en individuele begeleidingsgesprekken gegeven. Daardoor is de groepsgrootte maximaal 6 deelnemers.

Zijn er meer deelnemers in je organisatie geïnteresseerd? Neem even contact met ons op om een in company-vorm te bespreken: annet@thestoryconnection.nl

Kan ik deze training volgen als ik nog nooit met storytelling heb gewerkt?

Ja, dat kan prima. Je maakt kennis met content- én verhaaltheorie. En we gaan direct praktisch aan de slag.

Is deze training gecertificeerd?

Voor deze training kun je een deelnamecertificaat krijgen.

Hoeveel tijdsinvestering vraagt deze training?

  • Er zijn vier wekelijkse live/online sessies, elk van 3,5 uur
  • In totaal zijn er twee individuele telefonische begeleidingsmomenten van ieder een uur
  • Je werkt wekelijks aan opdrachten die je ongeveer 2-4 uur per week aan tijd kosten. Deze opdrachten kun je naadloos laten aansluiten op jouw werk, waardoor je ze niet als ‘extra’ tijdsinvestering hoeft te ervaren.
“De kracht van Annet vond ik, dat ze verhalen lééft. Ze nam me gemakkelijk mee langs de theorie en wist die meteen door te vertalen naar mijn eigen praktijk. Ik ging super-geïnspireerd naar huis! Mijn andere manier van schrijven heeft me hier ‘in huis’ veel positiefs opgeleverd. Het lijkt wel alsof nu veel beter wordt gezien wat mijn toegevoegde waarde is. Hoe vaak heeft een training of opleiding nou zo direct resultaat.”
(Ingrid, contentmanager bij een verzekeringsmaatschappij)