Leer verhalend(er) te schrijven
(en versterk je positie als strategisch adviseur/tekstschrijver)

Hoe breng je de bezieling van je organisatie op een geloofwaardige en aansprekende manier over? Hoe verbind je medewerkers (óók als zij op afstand werken) stevig met de purpose of strategie van je organisatie? Hoe communiceer je op een geloofwaardige en pakkende manier met klanten over je waar je organisatie voor staat en gaat en versterk je de verbinding met hen? Met verhalen! En door verhalend(er) te schrijven!

Verhalen zijn je krachtigste content – online en offline. Ze hebben het vermogen ons te ontroeren, te overtuigen en te inspireren. We kunnen ze bovendien heel gemakkelijk onthouden en doorvertellen. Wie verhalend schrijft, merkt al snel dat z’n content veel meer impact heeft! Als de verhalen die je schrijft tenminste geloofwaardig en herkenbaar zijn. Echte verhalen van echte mensen, zogenaamde lived stories, zouden daarom de kern moeten zijn van iedere contentstrategie. Zulke verhalen verzin je niet, je verzamelt ze! Ze zijn er. Maar… je moet ze wel weten te vinden én goed op weten te schrijven.

Hoe kun jij verhalend(er) leren schrijven? Waar vind je de échte verhalen die prachtig illustreren hoe je organisatie het grotere verhaal waarmaakt? Hoe maak je die onderdeel van je online en offline contentstrategie? En… wat doe je met verhalen die je tegenkomt die niet in dat mooie plaatje passen? Dat zijn de vragen die centraal staan in deze live/online training Bring it to life!.

Wat leer je? 
  • Je leert te denken vanuit het grotere verhaal van je organisatie (de missie, purpose, strategie) en je content daarop aan te laten sluiten.
  • Je leert creatief na te denken over de vraag waar de echte verhalen (lived stories) over jouw organisatie te vinden zijn.
  • Je leert deze verhalen gemakkelijk boven tafel te krijgen.
  • Je leert deze verhalen zo authentiek mogelijk op te schrijven.
  • Je leert alles over plots, plotwendingen, spanningsbogen en verhalende taal.
  • Je leert verhalen te delen via een online en offline contentstrategie.
  • Je leert wat je kunt doen met verhalen die laten zien waar het nog niet vlekkeloos verloopt.
Wat is het concrete resultaat?
  • Je zit nooit meer om sterke, geloofwaardige strategische content verlegen.
  • Je kunt relevante verhalen gemakkelijk boven tafel krijgen bij verschillende stakeholders.
  • Je kunt verhalend schrijven.
  • Je kunt inzichten uit lived stories halen, waarmee je de strategie van je organisatie kunt versterken waar dat nodig is. Daarmee versterk je je eigen positie als (strategisch) adviseur/tekstschrijver.
  • Je kunt verhalen online en offline inzetten in een samenhangende contentstrategie.
Na de training beschik je over een goed geschreven, geloofwaardig verhaal dat je direct kunt inzetten om zichtbaar te maken waar jouw organisatie echt voor gaat en staat. En de vaardigheid om keer op keer zo’n verhaal te schrijven als onderdeel van een doordachte contentstrategie.
Voor wie is deze training?

Deze training is voor: iedereen die verhalend(er) wil kunnen schrijven, zich met content bezighoudt én z’n organisatie wil helpen waarmaken om te zijn (worden) wie ze zegt te zijn. Bijvoorbeeld als tekstschrijver, als communicatieprofessional, als marketeer of brandmanager. De training is zowel geschikt voor mensen die in een organisatie werken als voor zelfstandig ondernemers.

Er kunnen maximaal 8 mensen deelnemen aan de training.

Tussen de twee trainingsdagen door werk je aan een opdracht die aansluit op jouw werk.

Hoe is de training opgezet? 

De training wordt live gegeven, met tussentijdse opdrachten.

  • Tijdens de eerste trainingsdag maak je kennis met verhaal- en contenttheorie, we wisselen voorbeelden en ervaringen uit en we doen oefeningen. Want uiteindelijk is dit vooral een vaardigheidstraining.
  • Tussen de twee trainingsdagen werk je aan een schrijfopdracht die aansluit op jouw werk.
  • Tijdens de tweede trainingsdag bespreken we de opdrachten met elkaar, je krijgt persoonlijke feedback en tips en je we maken een verdiepingsslag: hoe zou je het verhaal nog anders kunnen schrijven (andere plotkeuze, ander perspectief); hoe schrijf je ‘kleurrijk’, met gebruik van al je zintuigen zonder dat het verhaal ‘over the top’ gaat?

Praktische informatie

Data: op aanvraag
Opzet:

  • 2 trainingsdagen van 9.30 – 16.30 uur 
  • tussentijdse opdracht.  
  • persoonlijke feedback

Trainer/begeleider: Annet Scheringa

Accent: Verhalende strategische content leren schrijven met echte verhalen (lived stories) als uitgangspunt. Je maakt kennis met de kracht van verhalen (storytelling), een andere manier van interviewen (storylistening), gebruik te maken van universele verhaalplots en verhalende taal.

Kosten: € 1.490 (inclusief materiaal: een exemplaar van het boek Eerlijk verhaal maakt van klanten fans én Storylistening; excl. BTW).

Veelgestelde vragen

Hoe groot is de trainingsgroep?

In deze training draait het echt om jouw praktijk. We gaan dus flink aan de slag. Daardoor is de groepsgrootte maximaal 8 deelnemers.

Zijn er meer deelnemers in je organisatie geïnteresseerd? Neem even contact met ons op om een in company-vorm te bespreken: annet@thestoryconnection.nl

Kan ik deze training volgen als ik nog nooit met storytelling heb gewerkt?

Ja, dat kan prima. Je maakt kennis met content- én verhaaltheorie. En we gaan direct praktisch aan de slag.

Is deze training gecertificeerd?

Voor deze training kun je een deelnamecertificaat krijgen.

Hoeveel tijdsinvestering vraagt deze training?

  • Er zijn twee trainingsdagen in Zeist, van 9.30 – 16.30 uur
  • Je werkt aan een tussentijdse opdracht die je ongeveer 2-4 uur aan tijd kost. Deze opdracht kun je naadloos laten aansluiten op jouw werk, waardoor je die niet als ‘extra’ tijdsinvestering hoeft te ervaren.
“De kracht van Annet vond ik, dat ze verhalen lééft. Ze nam me gemakkelijk mee langs de theorie en wist die meteen door te vertalen naar mijn eigen praktijk. Ik ging super-geïnspireerd naar huis! Mijn andere manier van schrijven heeft me hier ‘in huis’ veel positiefs opgeleverd. Het lijkt wel alsof nu veel beter wordt gezien wat mijn toegevoegde waarde is. Hoe vaak heeft een training of opleiding nou zo direct resultaat.”
(Ingrid, contentmanager bij een verzekeringsmaatschappij)