Via onbewuste processen vormt ons brein binnen 30 seconden een eerste indruk van iets of iemand. Dit beeld blijft je keuzes en gedrag op langere termijn beïnvloeden. Een flinke beproeving dus voor je eerste date, sollicitatiegesprek of werkdag. Ik maakte deze zomer kennis met Business Storytelling. Als net afgestudeerd organisatiepsycholoog dook ik vol enthousiasme in de verhaaltheorie. Zou Business Storytelling inderdaad dé methode zijn om verbindend te werk te gaan? Om bedrijfsveranderingen optimaal te faciliteren? Om leiders in hun kracht te zetten?

Mijn motivatie om als psycholoog aan de slag te gaan, is om mensen, teams of organisaties te stimuleren om het uiterste uit zichzelf te halen. Om talenten en krachten te ontdekken en in te zetten. En bovenal om te blijven groeien, als mens én als medewerker. De Storytellingmethodiek – het vertellen, verzamelen en vormen van verhalen – zou leiders, bedrijven en organisaties helpen om het maximale uit zichzelf en (verander)processen te halen en lijkt daarmee perfect te passen bij mijn intrinsieke drijfveren.

Wat bén ik tijdens mijn kennismaking verrast door de kracht van verhalen! 

Laatst woonde ik een sessie bij waarin medewerkers met elkaar op zoek gingen naar hun Corporate Story. Dat was voor mij echt iets totaal nieuws. Al snel werd mij duidelijk dat verhalen concreet maken wat abstract en vaag is. Beleidstaal kreeg tijdens de sessie betekenis. Zo gaven de verhalen die voorafgaand aan de sessie waren verzameld, concreet inzicht in de werkzaamheden van de organisatie.

Maar wat mij nog veel meer raakte, was dat verhalen de energie lieten stromen. Zodra we over de verzamelde verhalen begonnen te praten, kwamen nog veel meer verhalen boven tafel. Mensen wílden vertellen. Ze wilden delen waarom hun werk belangrijk voor hen is. Wát een energie kwam er los! Het gaf de vertellers niet alleen een stem, zij kregen zelf ook (her)waardering over hun werkzaamheden. Het gaf hen kracht! Er kwam beweging!

Maar de verhalen zorgden er niet alleen voor dat werknemers in hun kracht kwamen te staan. Ze werkten ook verbindend. Iedereen kwam ’s ochtends als individu binnen. Aan het eind van de dag, na het vertellen, verzamelen en vormen van verhalen, ging iedereen naar huis vol trots dat ze samen de organisatie vormden en met elkaar mooie dingen neerzetten. Ik vond het prachtig om te zien: Wauw, verhalen kunnen helpen om iemand in zijn kracht te laten staan binnen zijn of haar werkzaamheden én ze kunnen werknemers verbinden om deze kracht zichtbaar te maken binnen hun organisatie!

Reflecterend op mijn eerste indruk, op wat er die eerste ‘30 seconden’ in mijn brein heeft plaatsgevonden: ik ben overdonderd door de werking van Business Storytelling. Ik heb ervaren hoe verhalen zorgen voor verbinding tussen mensen én tussen de organisatie en hun medewerkers.

Ik vind het opvallend dat het vertellen van verhalen – iets dat zo’n functionele rol kan bekleden binnen bedrijven – in weinig organisaties vanzelfsprekend de ruimte krijgt. Het lijkt er op dat enkel feitelijke informatie en rationele data er in het bedrijfsleven toe doen. Met als gevolg dat mensen hun emotionele beleveniswereld parkeren. Als organisatiepsycholoog ben ik er van overtuigd dat emoties net zo essentieel zijn voor het functioneren van een organisatie als feitelijke data. Ik heb ervaren hoe Storytelling een functionele rol geeft aan emotie. Het is in mijn ogen een prachtige manier om de kracht van medewerkers en organisaties te (her)ontdekken, te belichten en te stimuleren. Ik kan dan ook niet wachten om bedrijven de kracht van emotie, de kracht van persoonlijke verhalen zélf te laten ervaren.

        Fleur van Kooten