san francisco smal

Voorbeeldverhaal 2: Het springboard- of waaromverhaal

Dit verhaal hoorden we tijdens een training. Het werd verteld door een (inmiddels ervaren) trainer. Haar verhaal laat zien hoe belangrijk het is dat trainers goed opgeleid zijn. Vooral in In house academies worden inhoudelijk experts nogal eens voor een groep gezet zonder didactische training. Dit verhaal maakt in één klap zichtbaar waarom dit voor trainers én trainees niet ideaal is. We vertellen het verhaal regelmatig door, omdat het deze abstracte boodschap heel concreet maakt!


Killing
Een trainer vertelt:

“Op een gegeven moment werd er in onze organisatie een nieuw softwarepakket geïntroduceerd. Alle bijna 1000 medewerkers moesten er in heel korte tijd mee leren werken. Ik dacht: hoe krijgen ze dat voor elkaar? Toen ben ik naar de projectgroep gestapt en heb gezegd: hebben jullie daar trainers voor nodig ofzo? Maar ja, ik had geen trainerservaring, dus ik werd in eerste instantie niet ingezet. Toch werd ik na een paar weken gebeld, omdat ze niet voldoende trainers hadden. Ik kreeg een train de trainerstraject van een halve dag en de volgende dag moest ik naar Maastricht om een groep te trainen. Het begon slecht: er was een of andere storing, waardoor we niet over voldoende computers konden beschikken. Dat was dus meteen al improviseren, geen goed begin. Iemand zei: “Hadden ze niet iemand anders kunnen sturen?”  Echt killing. Tijdens de koffiepauze heb ik me teruggetrokken op het toilet en zat ik letterlijk met m’n handen in m’n haar. Ik dacht: “Hoe kom ik in vredesnaam door deze dag heen.” Na de pauze heb ik het over een heel andere boeg gegooid. Ik zei: ‘Ok, doe je instructieboek maar open’ en we zijn daar stap voor stap doorheen gegaan. Heel schools eigenlijk. Aan het eind van de dag waren mensen toch best positief. Zelf liep ik te stuiteren. Dit is het!!! Dit wil ik gaan doen!! Dat gevoel had ik. Ik had echt het idee dat ik mijn roeping had gevonden: andere mensen iets leren. Raar natuurlijk, na zo’n dramatische dag. Maar zo was het wel. Daarna ben ik allerlei trainersopleidingen gaan doen. Hoe meer trainerscursussen ik zelf deed, hoe meer ik dacht: “Hoe hebben ze me ooit zo voor de groep kunnen zetten?!”

Wat doet dit verhaal?

Een springboardverhaal helpt de luisteraar in één keer naar een next level of understanding: van ‘waarom moet dit’ naar ‘hoe gaan we dit doen’? 
Met dit verhaal maakt de verteller of degene die het verhaal doorvertelt, in één keer duidelijk dat trainen een vak is. En dat het niet fair is van een organisatie om een medewerker voor een groep te zetten zonder goede (train de trainers-) training. Ik vertel het verhaal af en toe wanneer een organisatie aankondigt om eigen medewerkers als trainers in te zetten in een In House Academy. Om een hart onder de riem te steken: help ze op weg, ondersteun ze goed!

Wat is een springboardverhaal?
Een springboard- of waaromverhaal is een kort verhaal, dat de luisteraar naar een next level of understanding tilt: die vraagt niet langer waarom iets nodig is, maar hoe het gerealiseerd kan worden. Een heel andere vraag!
De term springboardverhaal is van Stephen Denning, verandermanager bij de Wereldbank.
Het springboardverhaal is een van de 3 verhalen die iedere verandermanager moet kunnen vertellen. Meer weten? Download het artikel 3 verhalen die iedere verandermanager moet kunnen vertellen
Wil je zelf met verhalen aan de slag?

Wil je zelf verhalen in je organisatie kunnen verzamelen om inzicht te krijgen in wat er speelt? Wil je ondersteuning bij de ontwikkeling van een inspirerend en richtinggevend visieverhaal of een springboardverhaal? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken: info@thestoryconnection.nl.

Of volg onze opleiding tot gecertificeerd StoryPractitioner. Daarin krijg je alle handvatten om dit en andere type verhalen met je organisatie te ontwikkelen.