We want to help you do this:
Connecting change communication
As a communication professional you are an indispensable partner in change processes. Give shape to your role and tackle obstacles to change with the ‘CCC‘ of Business Storytelling. We are happy to help you master that. (The CCC of Business Storytelling: communicatie (tell) stories, collect (trigger and listen to) and co-create stories)
A credible corporate story that has an impact
Organizations (departments, teams) with a good corporate story have a strong identity that gives direction both internally and externally. But what is a good corporate story and how do you develop it?
Strengthen your position and be an indispensable link
The most important connection in every organization is the one between management and employees. With storytelling and by using stories that provide insight into the undercurrent, as a communication professional you become the indispensable link. You establish connections and thereby gather more results and appreciation.
Why Communication & Storytelling
Working with stories is an indispensable skill for today’s communication professional, who understands that successful communication is based on interaction and connection.
Yet sending, sending, sending is still the most common form (70%!) of communication in organizations. However, that is no longer enough in this interactive era where everyone is part of communication and has their own role in it. As a communication professional, the challenge is to be both the connecting link and to switch from sending to having a conversation with each other. That way, people do get involved and in motion.
With the storytelling method you make sure that communication is truly interactive. Because of these four essential success factors:
1. Stories connect people
This has always been the case. People have always shared stories because it helps them relate to the world around them, gives meaning to what they do and experience and transfers knowledge. Just like language, stories profoundly belong to us. Unsurprisingly then, a good story is decisive in persuasive communication: it is not the characteristics of a certain product or service or the rational arguments that explain a change that win people over or help them come to a decision, but the story that accompanies it
2. Storytelling teaches you how to listen
When listening begins, sending stops and communication starts. You will discover what is truly going on (‘undercurrent’) and adjust your communication accordingly, so at every level a successful connection can be established.
3. Storytelling shows what is really going on
When you listen to the stories that are being told in and around your organization, you will gain insight into what is really going on. Based on those insights, you can advise management about interventions or a (communication) strategy. In other words: you will connect the undercurrent with the upper current. You offer solutions for conversations that do not seem to get started and allow the ‘cascade’ (line communication) to flow once again.
4. Storytelling aligns internal and external communication
What you invest in internally, will effortlessly continue externally. Here, stories are the bridge, the motor, the mirror and the compass. Because they connect people with goals, move people, offer recognition and give direction. The right stories will make employees and other stakeholders happily fulfill an ambassador role for the organization.
Ervaringen van onze klanten
“Intuïtief voelde ik wel aan dat je storytelling niet zo maar moet inzetten, maar daar goed over moet nadenken. Maar ik had niet de woorden gehad om dit goed duidelijk te maken. Na de training Zelf(standig) aan de slag met storytelling Ik merk ik dat ik beter beslagen ten ijs kom. Ik begrijp nu wat een verhaal tot verhaal maakt, waarom verhalen werken en hoe ik kan werken aan een ‘narratief klimaat’. En ik heb er nu woorden voor om anderen daarin mee te nemen.”
Ilse
“Storytelling is een volledige methodiek, geen ‘dingetje’ dat je te pas en te onpas inzet. Hoe je die methodiek goed inzet, heb ik tijdens de opleiding tot StoryPractitioner goed geleerd. Ik geloof in de methodiek. Na alle praktijkopdrachten merk ik nu dat mijn management echt op een andere manier naar mij als adviseur kijkt. Ze vragen mij nu zelf om af en toe te komen sparren. Daarvoor moest ik maar hopen dat er over vier maanden eindelijk eens een gaatje in hun agenda voor mij was!”
Stefan
“Heel bijzonder om te zien hoe je ons sectorhoofd bij zijn eigen verhalen liet komen. Gisteren heeft hij het visieverhaal met de sector gedeeld. Je kon een speld horen vallen. Ook vandaag heeft iedereen het er over. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Meestal wordt er na afloop vooral geklaagd…”
Esmée
“Ik liep vast in een verhalenproject dat ik bij een van mijn opdrachtgevers deed. Doordat we van tevoren eigenlijk niet goed hadden bepaald wat de verhalen moesten gaan doen. Ja, de opdrachtgever wilde de verhalen inzetten in externe communicatie. Maar niet alle verhalen waren daar geschikt voor. Wat deden we daarmee? Gewone deleten? Dat voelde toch ook niet goed. In deze training heb ik geleerd dat er verhalen zijn om naar buiten toe te delen én verhalen waar we intern van kunnen leren. En hoe ik die processen goed kan aanpakken.”