Het eerste Belgisch/Nederlandse Storytelling en Storylistening Congres komt eraan!

31 maart 2023 – Save the date…

 

In 15 jaar ontwikkelde Business Storytelling zich van een ‘leuke tool’ in externe communicatie en een hype, tot een vak apart. Met impact binnen externe én interne communicatie, verandering en leiderschap. Een vak dat om een weloverwogen en vakkundige inzet vraagt.

Bovendien groeide het besef dat storytelling altijd begint met storylistening:

  • Wat is mijn persoonlijke verhaal als leider en hoe kan ik dat inzetten om anderen te inspireren en richting te geven?
  • Welke verhalen leven er in de onderstroom van onze organisatie die onze purpose of een verandering in de weg kunnen zitten of juist een flinke push forward kunnen geven?
  • Hoe ervaren onze klanten, cliënten, patiënten, leveranciers en andere stakeholders onze organisatie, producten of diensten en wat betekent dit voor onze strategie? Maken wij ons (corporate) verhaal eigenlijk wel waar?

Dáár gaat dit eerste Belgisch/Nederlandse storytelling & storylistening congres over op vrijdag 31 maart 2023: de impact van authentieke en persoonlijke verhalen op verandering, leiderschap en (interne) communicatie. En daarmee op het succes van organisaties. 

Dit neem je eruit mee

Tijdens keynotes en praktische workshops leer en ervaar je wat storytelling en storylistening voor jou als leider/leidinggevende, veranderaar, ondernemer, communicatie- of HR-professional kan betekenen. Je gaat naar huis met brede kennis van dit vakgebied én met ideeën en tools om de volgende dag zelf aan de slag te gaan!
Oh, en vol verhalen én met nieuwe contacten natuurlijk.

Alles over het congres

Het congres is op 31 maart 2023 (31/3/23). Het start om 9.30 uur en eindigt rond 17 uur.

Na afloop is er alle gelegenheid om na te praten met een hapje en een drankje. Natuurlijk is er tussendoor tijd voor koffie, thee met lekkers en een lekkere lunch. Kortom: er is ook voldoende tijd om je met anderen te verbinden en nieuwe netwerken te verkennen.

Het Business Storytelling- en storylisteningcongres is vooral bedoeld voor leiders/leidinggevenden, veranderaars, ondernemers, communicatie- of HR-professionals.

En verder voor iedereen die nieuwsgierig is naar de impact van persoonlijke en authentieke verhalen in verandering, leiderschap en communicatie.

Tijdens keynotes en praktische workshops leer én ervaar je wat storytelling en storylistening voor jou als leider, veranderaar, ondernemer, communicatie- of HR-professional kan betekenen.

Na afloop heb je een goed beeld van hoe authentieke en persoonlijke verhalen jou kunnen helpen om jouw (organisatie)doelen te realiseren:

  • om de purpose van je organisatie geloofwaardig over het voetlicht te brengen en waar te maken;
  • om geloofwaardig te zijn als organisatie, zodat er het vertrouwen is dat nodig is om succesvol te kunnen zijn;
  • om medewerkers én klanten (cliënten, patiënten) stevig aan je organisatie te verbinden;
  • om samen met medewerkers en klanten de ingewikkelde transities van nu het hoofd te kunnen bieden;
  • om daadwerkelijk inhoud te geven aan de kernwaarden van je organisatie of aan wezenlijke uitgangspunten als inclusiviteit en diversiteit
  • dankzij inzicht in hoe medewerkers, klanten (cliënten, patiënten), leveranciers en andere stakeholders je organisatie ervaren.

De keynotes zijn allemaal van professionals die laten zien hoe storytelling/storylistening in hun werk het verschil heeft gemaakt. Je krijgt niet alleen de mooie verhalen te zien, maar ook wat storytelling/storylistening vraagt. En waarom het werkt (en wanneer ook niet!).

In de workshops ga je zelf aan de slag en krijg je tools aangereikt  om de volgende dag meteen zelf aan de slag te gaan!

En ongetwijfeld maak je kennis met anderen die dezelfde (en andere) vragen hebben als jij en kun je je verbinden met nieuwe netwerken!

Jazeker! Het congres is interessant voor grote én kleine ondernemers.

Er zijn verschillende keynotes en workshops, dus je kunt uit het congres halen wat jij nodig hebt. Je kunt jezelf bijvoorbeeld versterken tijdens de workshop Zo ontwikkel je je ondernemersverhaal.

Of je kunt skills en ideeën opdoen die jou nog interessanter maken voor jouw opdrachtgevers. Bijvoorbeeld in de workshop: Veranderweerstand vergroten – en daardoor verkleinen – met regietheater.

Het programma is bijna rond.

We verklappen alvast:

  • dat Tim Verheyden moderator en dagvoorzitter is. Tim is journalist bij VRT NWS en auteur van het boek Het had waar kunnen zijn; over de impact van fake news en desinformatie.
  • dat Joost Callens, CEO van de Belgische Caminogroup en auteur van het boek De Kwetsbare leider, een keynote verzorgt over de onmisbare rol van verhalen voor leiders;
  • dat er workshops zijn waarin je leert en ervaart hoe storylistening precies werkt, hoe je je ondernemersverhaal ontwikkelt, hoe je veranderweerstand kunt vergroten (en daardoor verkleinen) via terugspeeltheater, hoe verhalen medewerkers kunnen helpen zich staande te houden in snel veranderende organisaties en hoe je als leider de kracht van je eigen verhaal in kunt zetten.

Het volledige programma met informatie over de keynotes, de sprekers, de workshops en workshopbegeleiders vind je vanaf 1 december op de speciale congreswebsite. Je kunt je dan ook aanmelden.

Het congres gaat plaatsvinden in de Vinoscoop – een fijne locatie met een verhaal in Mariakerke (bij Gent).

Neem gerust alvast een kijkje….

Via deze link kom je op de speciale congressite.

Daar vind je alle informatie over het congres én kun je je aanmelden.

Tot 1 januari is er een gereduceerd tarief.   

Vroegboeken of samen komen loont!

  • Meld je aan vóór 1 januari en je krijgt niet alleen een korting van € 125 (en betaalt €470), maar ook het boek Storylistening (bekijk het hier)
  • Bij aanmelding vanaf 1 januari betaal je € 495
  • Bij aanmelding vanaf 1 februari betaal je € 595.
  • Kom je samen met een collega? Dan betaal je €450 per persoon.
  • 3 of meer collega’s die zich gelijktijdig aanmelden (1 factuur), betalen €395 per persoon.

(Bedragen zijn excl. Btw)

Het congres is een coproductie van Annet Scheringa en Lili Matthijs. Wie zijn wij?

Annet Scheringa is (co)auteur van Storytelling Handboek (Boom 2008) , van Storypower – verhalen die je organisatie veranderen (Adformatie 2013), van Echt verhaal maakt van klanten fans (Rendement, 2018) en van Storylistening – organiseer de onderstroom en krijg medewerkers mee (Business Contact, 2020). Storylistening stond op de Nederlandse shortlist voor managementboek van het jaar 2021.

Het echte verhaal naar boven halen is haar specialiteit. Vanuit haar achtergrond in communicatie, in combinatie met organisatiekunde en corporate antropologie, helpt ze organisaties om hun verhalen scherp te krijgen en waar te maken én om inzichten uit verzamelde verhalen door te vertalen naar interventies die werken.

Annet werkt als procesbegeleider in verandering, traint leiders, verander-, HR- en communicatie-professionals om de verbindende kracht van verhalen succesvol in te zetten en is executieve speechschrijver voor  bestuurders en CEO’s die het lef hebben om persoonlijke en authentieke verhalen te verbinden met zakelijke boodschappen. Ook voert ze met organisaties narratief onderzoek of narratieve evaluaties uit die haarscherp inzicht geven in wat er ‘onder de waterspiegel’ leeft.

Lees hier haar verhaal

Tweemaal eerder organiseerde Annet in Nederland een Business Storytellingcongres.

Lili Matthijs is eigenaar van Different Views – connecting people.

De rode draad in haar  werk is verbinden via de dialoog en verhalen. Zij is naast coach, trainer in soft skills en bemiddelaar ook Storypractitioner. Met storylistening & storytelling helpt ze mensen, teams en organisaties op verhaal komen. Dat doet ze bij onder meer het vormen van een toekomstbeeld, visie,  bij veranderingsprocessen, personal branding en ondernemersverhalen. Daarnaast maakt ze ook stemverhalen voor mensen die zoeken naar een duurzaam en persoonlijk geschenk. Resultaat is een  luisterportret, met de stem en verhalen van iemand die je dierbaar is. Om te bewaren, om naar te luisteren. Nu of later.

Hier vind je meer informatie over Lili.