In drie online sessies maak je kennis met de methode storylistening. Je leert hoe je verhalen gericht verzamelt, hun betekenis doorgrondt en vertaalt naar interventies of content die weten te ráken. Tussen de bijeenkomsten werk je aan korte opdrachten, waardoor je wat je leert, direct in praktijk brengt. Zodat je zelf meteen aan de slag kunt.
  • Leer anders te luisteren, andere vragen te stellen, andere gesprekken te voerren.
  • Verzamel verhalen om inzicht te krijgen wat er speelt.
  • Kom content op het spoor die mensen ráákt.
  • Leer werken met een verhalenweb om grip te krijgen op verhalen
  • Leer verhalen door te vertalen naar bijvoorbeeld een corporate story die goed wordt herkend
  • Leer verhalen in te zetten om een dialoog in je organisatie betekenisvol te kunnen voeren.
Deze training is o.a. voor:
  • communicatieprofessionals die verhalen willen inzetten in interne en externe communicatie
  • adviseurs die willen begrijpen waarom veranderingen vastlopen of niet van de grond komen en juist de versnelling willen zoeken;
  • tekstschrijvers en (bedrijfs)journalisten die willen leren werken met echte verhalen van echte mensen.
  • HR-adviseurs en (verander)managers die verbindend willen veranderen, zonder onnodige weerstand;
  • (speech)schrijvers die toespraken willen schrijven die luisteraars op het puntje van hun stoel zetten.

Veelgestelde vragen

Hoe groot is de trainingsgroep?

Tijdens deze onlinetraining willen we je helpen om een aantal storylistening-vaardigheden goed onder de knie te krijgen. Daarom is er plek voor maximaal 15 8 deelnemers.

Is de training ook voor zelfstandig ondernemers?

Ja! Er zijn al veel zelfstandig ondernemers die deze training met plezier hebben gevolgd. Zij leerden met verhalen te werken om storytelling vervolgens met zelfvertrouwen in te zetten bij hun opdrachtgevers.

Ik hoor steeds vaker andere woorden: sstorytelling, storylistening, storysharing, storydoing... Wat leer ik precies in deze training?

Storytelling is inderdaad een verwarrend woord. Het suggereert dat het vooral om verhalen vertellen gaat. Het is inmiddels ook een verzamelterm geworden voor veel verschillende toepassingen: storylistening, storysharing, storydoing, etc.

Bij TheStoryConnection verstaan we onder storytelling: werken met de verbindende kracht van verhalen – in de volle breedte.

Onze overtuiging is dat niemand een goede business storyteller kan zijn zonder goed te kunnen luisteren. Dus ligt storylistening voor ons aan de basis van werken met verhalen. Dat staat dan ook centraal in deze training.

Luisteren naar de verhalen in je organisatie is misschien wel de belangrijkste storytellingvaardigheid die je kunt ontwikkelen. Verhalen die nu eenmaal worden verteld, laten je zien hoe medewerkers, klanten en anderen je organisatie echt zien en ervaren. Ze geven inzicht in de onderstroom. . Als je deze verhalen gericht kunt verzamelen, vastleggen in een verhalenweb en analyseren, geeft je dat waardevolle inzicht in de onderstroom: wat speelt hier echt? Wie zijn we echt? Hoe ervaren anderen ons? Veel verhalen kun je vervolgens doorvertalen naar content die ráákt. Dat is de overstap van storylistening naar storytelling.

Is deze training gecertificeerd?

Voor deze training kun je een deelnamecertificaat krijgen. Maar alleen onze opleidingen tot StoryPractitioner/Change of StoryPractitioner/Communicatie zijn echt gecertificeerd. Hier vind je meer informatie over deze opleidingen.

Praktische informatie

Data: 14, 21 en 28 januari 2021

Locatie: Online

Trainer: Annet Scheringa en Simone Beemster. Samen schreven zij Storylistening (Business Contact, 2020)

Duur: 3 x een online sessie van 2,5 uur

Accent: Anders leren luisteren in en rond je organisatie; verhalen ophalen en verzamelen; verhalen doorvertalen naar content.

Kosten: € 790 (exc. BTW, inclusief een exemplaar van Storylistening)

Meld je aan voor deze training

Je kunt je voor deze training aanmelden door het aanmeldingsformulier te downloaden en ingevuld naar ons terug te mailen.

Ontvang het boek Storylistening gratis bij deze training!