Betekenisgeving in organisaties – zo doe je dat

Bij veel organisaties komen kernwaarden, visie, missie etc. maar niet tot leven. ‘Ze’ doen er niets mee, hoor ik regelmatig van leidinggevenden. En ja, dat is erg. Want als het goed is, geven een missie en kernwaarden richting aan concreet gedrag. Bovendien zijn het beloften aan klanten die moeten worden waargemaakt. Deze blog laat je zien hoe eenvoudig het kan zijn om betekenis te geven aan abstracties. Door het gesprek op een een verhalende manier in te zetten….

Lees verder!

Waarom geen enkele kerst- of nieuwjaarstoespraak een verplicht nummer mag zijn

Kerst- en nieuwjaarstoespraken kunnen waardevolle overgangsrituelen zijn: momenten om samen iets af te ronden of op te starten. En voor leiders zijn het gouden momenten om zich weer steviger met hun medewerkers te verbinden. De praktijk leert jammer genoeg, dat ze vooral worden gezien als verplichte nummers. Iets wat ‘even moet gebeuren voordat we met elkaar aan de borrel gaan’. Hoe voorkom je dat ze eerder bijdragen tot vervreemding dan tot herkenning? Tot afstand in plaats van verbinding?

Lees verder!