viktor-forgacs-FcDqdJUM6B4-unsplash

Werken met verhalen in deze coronacrisis? Hebben we niets beters te doen?

Natuurlijk gaat het er nu vooral om zelf gezond te blijven, anderen te helpen gezond te blijven, weer beter te worden of zelfs om levens te redden.

Maar we zijn ook zin-gevende wezens. Hoe ingewikkelder de wereld, hoe harder mensen op zoek gaan naar de betekenis ervan: naar verbanden tussen wat we om ons heen zien gebeuren, naar wat ons kan helpen of wat deze tijd ons te leren heeft en hoe we ons staande kunnen houden. Dat doen we verhalend – zo werkt ons brein nu eenmaal. Dit is dus ook bij uitstek een verhalentijd.

Ook nu is er grote behoefte aan richtinggevende verhalen, aan verhalen die troosten of inspireren en aan verhalen die inzicht geven in wat medewerkers of klanten bezighoudt, beweegt, nodig hebben en waar zij tegenaan lopen. Ook nu we vanaf een afstand werken, doen verhalen ‘in’ organisaties ertoe. Helpen luisteren, verhalen vormen en vertellen is ons vak en daar willen we je graag bij ondersteunen: ook nu, zelfs nu, juist nu.

Wat kunnen we voor je betekenen?

  • Een deel van onze trainingen doen we nu live/online. Kijk hier voor het trainingsoverzicht.
  • Voor ondernemers die hun verhaal willen ontwikkelen, bieden we de online-training die we vorig voorjaar met plezier hebben verzorgd, nog een keer opnieuw aan. Kijk hiernaast voor de data.
  • Graag ondersteunen we jou als leider/(team)manager om je team goed door deze tijd heen te begeleiden. Wil je bespreken wat er mogelijk is? Neem contact met ons op.
  • We doen een narratief onderzoek naar de betekenis van deze tijd. Dit onderzoek voer ik uit samen met hoogleraar Narratieve communicatie, José Sanders (Radboud Universiteit) en collega-storyteller Pauline Seebregts. Hieronder lees je er meer over.
  • En natuurlijk doen we wat we altijd deden:
    • publiceren over de kracht van werken met verhalen in organisaties (kijk eens naar onze blogs en vlogs),
    • verhalen ontwikkelen: van corporate stories tot visie- of veranderverhalen,
    • trainen & opleiden,
    • procesbegeleiding.

Live als het kan, online als het moet

We werken live als het kan (onze ruimtes zijn er groot genoeg voor) en online als het moet. Sinds we vorig jaar noodgedwongen online zijn gestart met trainingen, procesbegeleiding en het ontwikkelen van verhalen, hebben we goed ervaren hoe we dat het beste kunnen doen. Neem gerust en vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden voor jou of jouw organisatie te verkennen: 06 43423604 of annet@thestoryconnection.nl.

Narratief onderzoek: De betekenis van deze tijd

 

Sinds de premier op 15 maart maatregelen uitriep om de verspreiding van Corona tegen te gaan, hebben we in een andere wereld geleefd. De tijd die we doormaakten, wordt in de antropologie een liminale tijd genoemd: een tussentijd; de tijd vóór en ná corona. Zo’n liminale tijd gaat gepaard met ambiguïteit, heroriëntatie en chaos. Het is een periode van ‘niet de oude manier of de nieuwe manier, maar geen van beide en allebei’ (Danielle Braun).

Verhalen zijn een belangrijk instrument dat wij mensen inzetten om betekenis te geven aan wat er om ons heen gebeurt. Deze tussentijd is dus ook bij uitstek een tijd waarin wij met verhalen orde op zaken proberen te stellen en er nog enige chocola van te maken.

Samen met mijn storytelling-collega Pauline Seebregts en hoogleraar Narratieve communicatie José Sanders  doe ik narratief onderzoek naar de betekenis van onze tijd: wat doet deze tijd met ons doet, hoe ontlenen we er perspectief aan en hoe gaan we vanuit deze tijd naar de tijd die volgt? Onze inzichten delen we t.z.t. in een publicatie en een symposium. 

In Storytelling & Storylistening, ook nu, zelfs nu, juist nu beschrijven we waarom werken met verhalen in organisaties in deze ingewikkelde coronatijd waardevol en noodzakelijk is.

Download het artikel hier

Ontwikkel jouw unieke ondernemersverhaal

Mei/juni 2021

Wie ben je? Waar sta je als ondernemer voor? Wat is jouw toegevoegde waarde? En vooral: wat is jouw onderscheidende verhaal?

Voor veel ondernemers zijn dit onmogelijke vragen.

Heeft het afgelopen jaar je uitgenodigd of gedwongen tot reflectie op je ondernemerschap? Vraag je je juist des te meer af wat jouw betekenis is voor jouw klanten en opdrachtgevers? En hoe je dat stevig en aansprekend over het voetlicht kunt brengen, zodat mogelijke klanten en opdrachtgevers die unieke betekenis ook zien? Doe dan mee aan deze korte, intensieve training en ontwikkel jouw onderscheidende ondernemersverhaal!

Ontwikkel in drie live/online sessies het ondernemersverhaal waarmee jij je zelfbewust en aansprekend kunt neerzetten: online én offline.

We bieden de training dit voorjaar nog een keer aan voor een speciale coronaprijs.

Deze Ontwikkel-je-unieke-ondernemersverhaal bestaat uit:

  • 3 online (groeps)bijeenkomsten, van elk 3 uur;
  • 1 individueel gesprek om je verder te helpen;
  • 2 videoinstructies, inclusief enkele oefeningen.

Wanneer? De online bijeenkomsten zijn op 31 mei, 7 en 14  juni van 9.30 – 12.30 uur

Hoe? We maken gebruik van het onlineplatform Zoom of Teams.

Kosten? Je deelname bedraagt € 495. Dit is inclusief het materiaal dat we gebruiken, een exemplaar van het boek Storylistening (Scheringa/Beemster 2020), exclusief BTW

Er kunnen maximaal vijf ondernemers aan de training meedoen, zodat je maximale persoonlijke aandacht kunt krijgen én elkaar kunt inspireren en helpen.

Nieuwsgierig? Meteen aanmelden? Download hier het aanmeldingsformulier

Eerst meer weten? stuur een mailtje naar annet@thestoryconnection.nl

Ervaringen van onze deelnemers