Free Press Unlimited staat voor toegang tot betrouwbare informatie voor iedereen. Zodat mensen hun eigen situatie kunnen beoordelen en beïnvloeden. Free Press Unlimited gelooft dat toegang tot onafhankelijk nieuws levens kan redden. En helpt lokale journalisten in oorlogs- en conflictgebieden om  hun publiek van betrouwbare informatie te voorzien. Informatie die mensen nodig hebben om te overleven en hun eigen toekomst vorm te geven.

Om de impact van dit waardevolle werk zichtbaar en concreet te maken, werd TheStoryConnection gevraagd om medewerkers te trainen in het gericht verzamelen van verhalen. Een brandende vraag daarbij was: ‘help ons te leren zien waar we deze verhalen kunnen vinden.’

Een eye-opener

Met die laatste vraag zijn we begonnen. Het mooie is: iedereen vertelt verhalen (‘lived stories’). Verhalen die het werk van Free Press Unlimited zichtbaar en concreet maken, zijn dus op veel plaatsen beschikbaar: niet alleen daar waar overal ter wereld het werk wordt gedaan, maar ook bij de eigen medewerkers, bij netwerkpartners, bij organisaties die worden ondersteund en journalisten die waar dan ook ter wereld worden opgeleid en ondersteund. Dat was een eye-opener. Veel (ideële) organisaties laten juist op dit punt vaak kansen liggen, is onze ervaring.

Een tandje extra

We leerden drie groepen medewerkers wat verhalen zijn, welke elementen nooit mogen ontbreken in een verhaal wil het z’n werk goed kunnen doen, hoe zij de verhalen kunnen prikkelen over ieder onderwerp dat relevant is voor FPU en hoe zij deze verhalen zo authentiek mogelijk kunnen vastleggen. Bovendien leerden we de verhalenverzamelaars om de verzamelde verhalen te analyseren. Zodat FPU niet alleen beschikt over bruikbare verhalen voor de interne communicatie, maar intern ook geleerd kan worden: waar doen we het goed, waar kan het nog beter? Dat inzicht was een bonus. Doordat FPU dankzij de verhalen bijvoorbeeld inzicht krijgt in waarom bepaalde successen worden behaald, worden deze in de toekomst nog beter dupliceerbaar!

Dit is hoe wij graag werken:

  • We trainen medewerkers van organisaties graag in het vaardig en deskundig inzetten van verhalen. Zowel in hun externe en hun interne communicatie. Zodat zij zelf aan de slag kunnen en niet voor langere tijd afhankelijk zijn van een externe partner.
  • We verrassen graag en bieden graag net iets meer. Dat kan, doordat storytelling en werken met verhalen weinig geheimen meer voor ons heeft. We kennen het instrument door en door (al verrast het ons zelf ook af en toe nog).