Gratis downloaden

E-BOOK Corporate storytelling: een inspirerend verhaal voor je organisatie, team of project
inclusief maandelijkse nieuwsbrief

download

Sub Navigation

Communicatie & storytelling


Sinds Rijnja en Van der Jagt storytelling in 2004 verkenden in een communicatiedossier, is het een onmisbaar instrument geworden voor communicatieprofessionals. Toen was storytelling synoniem aan storytelling en corporate stories. Verhalen hadden vooral een rol in externe communicatie. Nu heeft storytelling de communicatieprofessional veel meer te bieden, óók in interne communicatie en verandercommunicatie:

  • Storytelling helpt je communicatie te stroomlijnen rond een corporate story en te zorgen voor interne en externe alignment.

  • Storytelling helpt je om vorm te geven aan communicatie als kritische succesfactor bij verandering. Waardoor je onmisbare veranderpartner wordt.

  • Storytelling helpt je om je adviesrol te versterken. Door verhalen gericht uit en rond je organisatie te verzamelen, geef je het management toegang tot een extra informatiekanaal: de onderstroom. 

Externe communicatie: een geloofwaardige corporate story 

Wie zijn we? Waar staan we voor? Waar komen we vandaan en waar gaan we naartoe? Een goede corporate story geeft antwoord op deze vragen op een manier die mensen ráákt. Zowel intern als extern. Bovendien is een goede corporate story je belangrijkste toetssteen: het is het kompas waarop de organisatie vaart. Maar in de praktijk zijn veel corporate stories ongeloofwaardige wensverhalen. Hoe help je je organisatie om dat te voorkomen? Hoe ontwikkel je een corporate story die inspireert én geloofwaardig is? Lees het hier...

Verandercommunicatie: onmisbare veranderpartner en verbinder

Uit onderzoek blijkt keer op keer dat twee belemmeringen verandering in de weg staan: 

  • medewerkers vinden de leiding onduidelijk over de richting;
  • de leiding weet onvoldoende wat er echt dieper in de organisatie speelt.

De essentie van verandercommunicatie is dat het dit gebrek aan verbinding voorkomt of oplost. Storytelling, storylistening en storysharing zijn daarbij krachtige instrumenten. De communicatieprofessional die over deze vaardigheden beschikt:

  • kan het management helpen een richtinggevend en aansprekend visieverhaal neer te zetten, waarin de leiding ook laat zien hoe zij zelf stevig aan de verandering verbonden zijn; dat zij er ook voor gáán;
  • kan verhalen uit de organisatie te halen die inzicht geven in de onderstroom: ervaringen, belevingen en emoties van alle betrokkenen. Deze onderstroominformatie is voor het management niet erg toegankelijk. De communicatieprofessional die z'n management wel toegang kan geven tot dit waardevolle informatiekanaal, maakt zichzelf onmisbare veranderpartner!
Hier vind je informatie over onze opleiding tot StoryPractitioner/Change©.

Interne communicatie: adviseur waar niemand omheen wil

Een klacht van veel communicatieprofessionals is nog altijd dat ze laat bij een proces worden betrokken. Te laat om echt nog het verschil te kunnen maken. Waardoor communicatieadviezen nog te vaak in een la verdwijnen.
Wil je dit voorkomen? Dat kan, wanneer je weet wat er in je organisatie speelt. Zodat je pro-actief kunt adviseren. En je adviezen bovendien baseert op wat je organisatie echt nodig heeft.

Weten wat er speelt is minder moeilijk dan het lijkt. Het is vooral een kwestie van goed luisteren. Door verhalen gericht en systematisch uit je organisatie te halen, te analyseren en de patronen eruit te doorgronden, weet je eerder dan wie ook wat medewerkers nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen, om mee te kunnen gaan in een verandering, etc.

Hier vind je informatie over onze opleiding tot StoryPractitioner/Communicatie©

Hoe kunnen wij je helpen ...

om een geloofwaardige corporate story te ontwikkelen, zo te adviseren dat je adviezen nooit meer onderin een la terechtkomen of onmisbare veranderpartner te worden? 

TheStoryConnection heeft een methode ontwikkeld om verhalen in organisaties te verzamelen, deze inzichtelijk te maken en vast te leggen: de VVV van verhalen en het verhalenweb. En we hebben het storytellingmodel voor verandercommunicatie ontwikkeld, dat je helpt om invulling te geven aan communicatie als kritische succesfactor.

  • We hebben verschillende trainingen waarmee je storytelling stevig in je vingers krijgt. Want storytelling klinkt gemakkelijker dan het is! Het gaat veel verder dan een(malig) een verhaal vertellen! Tijdens onze trainingen maak je kennis met de brede toepassing van storytelling in communicatie; je leert storytelling en storylistening zelf in te zetten; je leert te adviseren en je verandercommunicatie in te richten met de verbindende kracht van verhalen; je leert je management te helpen om zich stevig met medewerkers te verbinden, etc. Er zijn langere opleidingstrajecten en korte, losse trainingen. We geven open trainingen en maatwerk/in companytrainingen. Kijk hier voor het overzicht.

  • We kunnen je ook begeleiden of coachen bij de introductie of toepassing van storytelling in jouw organisatie. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie: 06 43423604. 

Een overzicht van onze producten & diensten vind je hier....
Of download het white paper Storytelling  - cases, producten en diensten...

Bekijk hier hoe Steve Jobs (Apple) een speech met drie verhalen heel persoonlijk en verbindend weet te maken. En leer tijdens een van onze trainingen hoe je jouw management kunt helpen hetzelfde te doen!

 

 

Versterk jezelf door storytelling, storylistening & storylistening stevig in je vingers te krijgen.

We kunnen je trainen, begeleiden of coachen
Hier vind je het trainingsoverzicht...
Neem gerust contact met ons op voor meer informatie:
06 43423604

Opleiding tot Chief Storytelling Officer

Opgeleid worden tot de functie van Storyteller of CSO (Chief Storytelling Officer)? Als enige in Nederland bieden we de opleiding StoryPractitioner/Change© en StoryPractitioner/Communicatie© aan. Kijk hier...

 

 

Annet Scheringa geeft 3 tips over verhalen verzamelen

 

 

 

Zij gingen je voor:

  • Ik heb nog nooit zoveel en zulke directe feedback van onze opdrachtgevers gekregen als sinds ik storytelling inzet. (Rafaëlle, communicatieadviseur) 

  • Storytelling is een methodiek, geen 'dingetje' dat je te pas en te onpas inzet. Dat was wat mij vooral is bijgebleven van de training die ik vorig jaar heb gevolgd. Ik geloof in die methodiek. Ik merk echt dat mijn management op een andere manier naar mij als adviseur kijkt. Ze vragen mij nu zelf om af en toe te komen sparren. Daarvoor moest ik maar hopen dat er over vier maanden eindelijk eens een gaatje in hun agenda voor mij was! (Gerard, communicatieadviseur bij een nutsbedrijf) 

  • Bedankt voor een waardevolle dag. Ik realiseer me dat ik storytelling eigenlijk al toepas. Maar nu kan ik het systematisch en bewust doen.(Peter, communicatieadviseur bij een verzekeraar)

  • Heel bijzonder om te zien hoe je ons sectorhoofd bij zijn eigen verhalen liet komen. Gisteren heeft hij het visieverhaal met de sector gedeeld. Je kon een speld horen vallen. Ook vandaag heeft iedereen het er over. Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Meestal wordt er na afloop vooral geklaagd... (Esmée, communicatiemedewerker bij een gemeente)

  • Voor mij was het homerun! Zelden zoveel inspiratie uit een training gehaald. (Hugo, bedrijfsjournalist)

  

 

 

© TheStoryConnection / Scheringa Tekst & Training