In een kort maar intensief traject helpen we je bij het ontwikkelen van een corporate story die wordt geloofd én geleefd.

Organisaties met een verhaal zijn veel effectiever dan organisaties zonder verhaal. Klanten ‘kopen’ namelijk geen product, dienst of idee, maar gaan voor het verhaal dat eraan vastzit. Het New Yorkse onderzoeksbureau 3DAccountability onderzocht in 2011 samen met CoolBrands wat het effect was van een verhaal en de inzichten waren indrukwekkend.

Het corporate verhaal als toetssteen

Ook (of juist) intern is een verhaal onmisbaar: het versterkt de identiteit, verbindt medewerkers stevig aan de organisatie en geeft richting. Dit is misschien wel de belangrijkste functie van een corporate story: het is een toetssteen. Iedereen die voor een organisatie werkt, maakt deel uit van de corporate story, in alles wat hij doet. Alle gedragingen en alle uitingen die kloppen met de corporate story, maken het verhaal én de organisatie sterker. En andersom: alles wat niet klopt met het verhaal, maakt de organisatie kwetsbaar en ongeloofwaardig.

Een corporate story is een living story

Een corporate story wordt eigenlijk iedere dag opnieuw geschreven. Of in ieder geval: geleefd. Deze functie kan een corporate verhaal natuurlijk alleen maar hebben als het verhaal klopt met de beleving en ervaringen van de eigen medewerkers. Een echt geloofwaardige corporate story kan daarom alleen maar in interactie met de organisatie ontwikkeld worden.

Een goede corporate story is van de menselijke maat

Een goed corporate verhaal heeft een heldere verhaallijn, die is ingekleurd met microstories: waargebeurde verhalen. Daardoor is het van de menselijke maat, herkenbaar en geloofwaardig. Het verhaal vertelt wie je als organisatie bent en waar je voor staat. Een goed corporate verhaal werkt intern als een toetssteen en is de rode draad in alle externe communicatie-uitingen.  Zo verbindt het verhaal ‘binnen’ en ‘buiten (alignment) en versterken interne en externe communicatie elkaar moeiteloos.

Een geloofwaardige corporate story ontwikkelen we in 7 stappen:
Handig!

Wanneer we samen met je organisatie een corporate story ontwikkelen, leiden we enkele medewerkers graag op tot verhalenverzamelaars. Zo wordt de werkwijze meteen geborgd en kan je organisatie de corporate story zelf onderhouden!

Een goede corporate story laat ‘buiten’ zien wie je bent en waar je voor staat. ‘Binnen’ is het een toetssteen voor houding en gedrag. Dat is optimale alignment!

Stap 1: Doelen en doelgroepen verkennen

Wat moet de corporate story straks gaan ‘doen’ en voor wie is het verhaal precies bedoeld? Dit brengen we samen in kaart.

Stap 2: Medewerkers opleiden in het verhalen verzamelen

Bj voorkeur leiden we enkele medewerkers op tot verhalenverzamelaars. Zij verzamelen vervolgens microstories in en rond de organisatie. Door dit zelf in de vingers te krijgen, wordt de methodiek meteen geborgd. Wanneer daarvoor niet voldoende capaciteit aanwezig is, kunnen we dit verzamelen ook vóór je doen.

Stap 3: Missie, visie, kernwaarden en geschiedenis in kaart brengen

Met het management bespreken we missie, visie en kernwaarden. En we duiken in de geschiedenis van de organisatie. Samen met de verhalen uit stap 2 hebben we nu de ingrediënten verzameld voor een verhaal dat diep geworteld is in de organisatie én in de werkelijkheid. Dat is nodig voor de herkenbaarheid en de geloofwaardigheid.

Stap 4: Corporate story ontwikkelen

Tijdens een dynamische en inspirerende werkdag ontwikkelen we met een zorgvuldig samengestelde groep ‘vormers’ het eerste conceptverhaal. De groep bestaat idealiter uit vertegenwoordigers van management, communicatie en medewerkers. Zo’n brede vertegenwoordiging is nodig voor een geloofwaardig, richtinggevend en herkenbaar verhaal.

Stap 5: Het conceptverhaal bespreken en aanpassen

Het conceptverhaal wordt uitgeschreven en voorgelegd aan de ontwikkelaars. In een gesprek bespreken we: Is dit het? Klopt het? Waar wenselijk passen we het verhaal aan.

Stap 6: De corporate story valideren

We leggen het verhaal voor aan vertegenwoordigers van de doelgroepen (medewerkers/klanten) om na te gaan of het inderdaad goed wordt herkend en waar eventueel nog aanscherping nodig is.

Stap 7: De corporate story delen en gebruiken

Daarna wordt het tijd om het verhaal te delen en te gebruiken. Intern, zodat het z’n werk als toetssteen kan gaan doen. En extern, als een rode draad in alle communicatie-uitingen. Graag ontwikkelen we met de afdeling Communicatie een aanpak voor de introductie en de monitoring. Zo komt het verhaal in de dagelijkse praktijk tot leven.

We kunnen deze stappen samen met je zetten om jullie corporate story te ontwikkelen. Maar we kunnen je ook leren een aantal stappen zelf te zetten, terwijl wij andere stappen begeleiden.
Neem gerust contact met ons op. Of bekijk ons trainingsaanbod.

Pas op!

We kijken bij de ontwikkeling van een corporate story niet voor niets naar de verhalen die er zijn. Ook degenen die laten zien wat lastig is. Want een goede corporate story is geen onrealistisch wensverhaal. Daar prikt iedereen zo doorheen. Wie verhalen verzint of vooral een eenzijdig succesverhaal vertelt, roept vooral hardnekkige tegenverhalen op.

Begeleiding bij een corporate story met impact?

Bel ons

Bekijk hier onze infographic over de ontwikkeling van een corporate story

Download ons eBook

Een richtinggevend en aansprekend verhaal voor je organisatie, project of team.
Download het e-book

Dit vinden onze klanten

Communicatieprofessionals over het leren werken met Business Storytelling met TheStoryConnection