Gratis downloaden

E-BOOK Corporate storytelling: een inspirerend verhaal voor je organisatie, team of project
inclusief maandelijkse nieuwsbrief

download

Sub Navigation

Verhalen in verandering


Voorbeeldverhaal

 

Veranderpijn                                   

Dit voorjaar was ik betrokken bij een afdeling Corporate Communicatie van een grote onderneming. De afdeling was per 1 januari flink gereorganiseerd. Zes communicatieadviseurs waren ontslagen, vier hadden een nieuwe taakinvulling gekregen en acht nieuwe waren aangetrokken. De vier die waren gebleven, worstelden enorm met gemengde gevoelens. Ze waren aan de ene kant erg blij dat ze nog binnenboord waren, maar werden aan de andere kant overdonderd door het nieuwe elan van de acht nieuwe medewerkers. Ze voelden zich ondergesneeuwd. In de organisatie werd over hen gesproken als ‘de oude hap’ en over hun nieuwe collega’s als ‘de frisse wind’. Een van hen, ‘Margriet’, vertelde: “Ik voel me zo miskend. Alsof alles wat ik vóór november deed, niet goed was. Ik heb ook nooit begrepen waarom de hele reorganisatie op deze manier nodig was. Ik weet ook wel dat we hier en daar efficiënter konden werken. Maar niemand heeft ooit de moeite genomen om ons uit te leggen wat het probleem met onze afdeling was en waarom het op deze manier moest gaan. Het is over ons uitgestort, zo voelt het.”
Een paar dagen later vertelde ik haar verhaal (geanonimiseerd!) aan de manager die verantwoordelijk was voor het proces. Hij keek me verbluft aan. “Wacht even”, zei hij en startte zijn computer op. Hij liet me een powerpointpresentatie zien met elf slides vol angstaanjagende feiten en cijfers. “Moet je kijken: dit hebben we aan iedereen laten zien. Duidelijk verhaal, toch?” “Ik zie vooral angstaanjagende feiten en cijfers”, zei ik. “Geen verhaal.” 

Annet Scheringa


Een verhaal geeft inzicht in de onderstroom: wat mensen echt denken, vinden en voelen

Dit verhaal laat feilloos zien wat er vaak mis gaat in veranderingen: het verandermanagement geeft geen betekenis aan de verandering. Medewerkers krijgen ingewikkelde schema's en modellen te zien. Maar niet het waarom van de verandering. Dat waarom zit nooit in schema's en modellen. Daarin zit hooguit het wat. Het waarom is het persoonlijke en richtinggevende verhaal van het verandermanagement waaruit ook blijkt waarom zij zelf aan de verandering verbonden zijn. Dat is ConnectedChange of Verbindend veranderen. 
De uitdaging voor het verandermanagement is dan ook om een richtinggevend en aansprekend visieverhaal te vertellen, dat ook hun persoonlijke commitment aan de verandering zichtbaar maakt. Wie zo'n visieverhaal vertelt, voorkomt veel veranderleed.

In ons trainingsprogramma YouChange! leer je hoe je storytelling kunt inzetten als strategie of interventie. Je leert hoe je vorm kunt geven aan communicatie als kritische succesfactor in verandering. Zodat een verandering echt sneller en met veel minder weerstand te realiseren is.  Kijk hier voor inhoud en data.

Zoek je begeleiding bij verandering? Dat kan ook. Kijk hier.

Naar het kernwaardeverhaal                                  Naar het springboardverhaal

 

 

 

 

In ons trainingsprogramma YouChange! leren veranderkundigen, HR-professonals en communicatieprofessionals storytelling in te zetten om vorm te geven aan communicatie als kritische succesfactor in verandering. 
Hier lees je er meer over...

 

 



Het storytellingmodel voor verandercommunicatie

 

  

 

 

© TheStoryConnection / Scheringa Tekst & Training